Nyheter fra bilverdenen

Nyheter fra bilverdenen

 

En av verdens mest eksklusive biler, Rolls Royce Phantom, ble for noen år siden testet av E24. De utsatte luksusbilen, med en lengde på hele 584 centimeter, for norsk glattis og hardt vinterføre.

Bilen i seg selv er ikke akkurat beskjeden, og den legger ikke skjul på at den er en luksusbil, som koster nærmere 5,5 millioner etter at staten har hentet sitt. Med andre ord er ikke dette en bil for deg som må sjekke saldoen før du går for å handle. Phantom er den første modellen som ble laget av BMW, etter at de kjøpte rettighetene til varemerket, og bilen skuffer ikke.

Det rent tekniske er også imponerende, med rundt 460 deklarerte hestekrefter og 12 sylindre, og et inne-rom på rundt 6 kubikkmeter. Motoren har et dreiemoment på 720 Nm, med 5350 omdreininger per minutt. Vekten er på hele 2625 kilo, men likevel klarer den 0 til 100 på 5,9 sekunder. Ulempen for vintertesten kunne vært bakhjulsdriften, om det ikke hadde vært for en hel pakke av smarte teknologiske trekk, som skjuler seg i bilens indre. På tross av den høye vekten, og bakhjulsdriften, er bilen derfor lett å operere. Den datastyrte automatikken tvinger deg til å holde bilen på veien, på tross av aldri så glatt føre.

Fra Britisk flaggskip til global leke for de rike og velstående

Rolls Royce var ett av de eldste Britiske bilselskapene, og selskapet var nært knyttet til den britiske staten over lang tid, hvor eiere og statsmenn samarbeidet gjennom selskapet. De markerte seg tidlig som en produsent av motorer for militære kjøretøy, så vel som en produsent av flymotorer, allerede fra 1914 og fremover. Det var også dette som økonomisk knakk ryggen på selskapet. Aksjonærene ble i 1973 betalt ut av de britiske skattebetalerne. Hvor alt som skrantet og var bankrott ble statseiendom, mens godbitene, som bilfabrikkene raskt ble skilt ut, og forble på private hender. Selskapet gikk videre i 15 år, men led i økende grad av foreldede fabrikker og minkende kundekrets. Derfor ble det til et friskt pust, da det tyske selskapet BMW bestemte seg for å kjøpe rettighetene til bilenes design, mes VW kjøpte opp de gamle fabrikkene og utstyret. På det viset er det ikke lenger så mye britisk igjen, under pansret, selv om gallionsfiguren på gatekrysseren fortsatt er den samme.