Problemer med Hydrogendrift?

Problemer med Hydrogendrift?

 

Neste generasjons super-elbil kommer med sitt eget kraftverk. Den kommer til å ha en rekkevidde på over 500 kilometer, den kan tankes på tre minutter, og ut av eksosrøret kommer det kun vanndamp.

Både Toyota og Honda lanserte i 2016 sine nyeste el-biler. Begge kommer med et lite kraftverk ombord.

Ulempen er selvfølgelig at disse bilene fortsatt er ganske dyre, og at tilgangen på Hydrogen-stasjoner er noe begrenset. Foreløping kan man kun fylle tanken på fem steder. Hele driften baserer seg på at en kontrollert reaksjon i en brenselcelle, hvor hydrogen måter oksygen, fører til at det produseres strøm. Bilens motor er fortsatt elektrisk.

Toyotas bil har en elektromotor på 100 kw/h eller 136 hestekrefter. Bremsene fungerer forresten som en dynamo, slik at energien som bremses ned, lagres som strøm, og kan brukes på nytt når man gir gass.

Foreløping er denne typen biler ganske dyr. Mye fordi det lille kraftverket koster like mye som en ny bil i seg selv. Det krever nemlig en del verdifulle metaller, som platina for å fungere. Nyvinninger i teknologien, kommer i følge ingeniørene fra Toyota til å presse ned prisen etterhvert, slik at det blir en bil for alle i 2020.